Sociale zekerheid Door: U bepaalt én krijgt betaald

3 september 2021

Het einde van de zomervakantie is in zicht, coronamaatregelen zwakken af én – als ik de kenners mag geloven – is er (eindelijk) beter weer op komst. Hét moment om uw tweede woning als vakantiehuisje in de markt te zetten. De vraag is alleen hoe. Zo kunt u dit doen via de bekende websites, maar kunt u er ook voor kiezen om de regie zelf te behouden. Doordat de laatste optie goedkoper is – u betaalt geen commissie aan het vakantiehuisverhuurbedrijf – zal dit voor velen van u (financieel) véél interessanter zijn. U doet er wel verstandig aan om met een huurovereenkomst te werken. Ook al gaat het om één overnachting of verhuur aan vrienden. Een goed begin is het halve werk.

Waar moet u in elk geval op letten bij het opstellen van een (model)huurovereenkomst voor het verhuren van uw tweede woning? Hieronder wordt u in hoofdlijnen wegwijs gemaakt, zodat u zelf aan de slag kunt gaan.

Allereerst is het belangrijk om uit te werken wat er precies wordt verhuurd. Als u alleen het chaletje op uw eigen perceel wenst te verhuren, dan zult u dit ook als zodanig moeten beschrijven. Zo loopt u niet het risico dat een teleurgestelde huurder, die de verwachting had het volledig perceel te huren, u kan aanspreken op een zogenaamde tekortkoming dat u niet datgene aan hem ter beschikking zou stellen waarvoor wel is betaald.

Daarnaast is het vanzelfsprekend een absolute must om de huurperiode schriftelijk vast te leggen. Bent u voornemens om uw tweede woning voor een langere aaneensluitende periode aan dezelfde huurder te verhuren? Waak er dan voor dat de huurder niet op termijn een beroep toekomt op huurbescherming. Nu zal dit gevaar zich in Nederland niet snel openbaren, maar als u een woning in het buitenland wenst te gaan verhuren is het advies om u hierover te laten adviseren.

De prijs? Die dient u uiteraard ook met de huurder af te spreken. Staat er een jacuzzi in de tuin en is het gebruik optioneel? Geef de huurder dan de keuze om tegen betaling van een aanvullend bedrag per dag/per weekend de jacuzzi te laten gebruiken. Bij aankomst een goed gevulde ijskast? Leg als bijlage een prijslijst over, zodat het geconsumeerde flesje Barolo niet voor uw rekening komt.

Wat nou als zich nu al enthousiastelingen melden om oud en nieuw in uw vakantiehuisje te mogen vieren? Dat zal voor u in eerste instantie mogelijk een fijn vooruitzicht zijn om het budget voor de kerstcadeaus op te hogen, maar een enorme teleurstelling als de boeking op 10 december alsnog door de huurder wordt geannuleerd. De cadeaus liggen al onder de boom, terwijl u met een leeg vakantiehuisje achterblijft. Dit wilt u uiteraard voorkomen. Maak dus duidelijke afspraken over uw annuleringsbeleid én over het betalen van een eventueel voorschot (als (aanvullende) zekerheid voor u).

Ook is het aan te raden om iets vast te leggen over het vergoeden van ontstane schade tijdens het verblijf van een gast. Als de champagnekurk door de schuifpui in de serre knalt, dan is het fijn als u de herstelkosten op de “boosdoener” kunt verhalen. Om achteraf getouwtrek te voorkomen zou u kunnen werken met een waarborgsom. Ontstane schade kunt u van de waarborgsom aftrekken. Is de huurder het daar niet mee eens, dan is hij aan zet. Het moge duidelijk zijn dat de waarborgsom niet bedoeld is om te pas en te onpas te gebruiken om uw vakantiehuisje te kunnen renoveren.

Tot slot. Zoals uit het voorgaande blijkt kunt u in beginsel vrijwel alles contractueel afspreken met uw gasten. Het is wel in uw belang om – afhankelijk waar uw vakantiehuisje is gelegen – de overeenkomst te (laten) toetsen aan de geldende regelgeving. Het zou bijzonder jammer zijn als u afspraken maakt die in strijd zijn met de wet. Voorkom ellende en laat u vooraf goed informeren.

Bent u op basis van het bovenstaande zelf aan de slag gegaan met het maken van een huurovereenkomst en wilt u het contract op volledigheid laten controleren óf geniet het uw voorkeur om de modelovereenkomst door een specialist te laten opstellen? Neem dan telefonisch (046 – 420 56 60) of per e-mail contact op met mr. Marlon Woisch (woisch@kampsvanbaar.nl) of mw. mr. Pola Świtalska (switalska@kampsvanbaar.nl).

Wilhelminastraat 25, 6131 KL Sittard
046-4205660
info@kampsvanbaar.nl

Volg ons op: